Facebook Init

onsdag den 6. april 2016

Modern Family - anmeldelse

En af mine absolutte yndlingskomedieserier er Modern Family. Serien har noget helt særligt, noget je ne sais quoi, som gør, at jeg aldrig bliver træt af den. Lidt ligesom Venner, som jeg også kan se igen og igen og grine lige højt af hver gang. Serien kører pt. på 7. sæson i USA, og sæson 1-6 ligger på den danske Netflix.

Hvem?
Modern Family har et bredt persongalleri. Den består af en stor familie, som jeg vil præsentere i mindre familiegrupper:

Først og fremmest har vi den efterhånden ældre herre Jay, hans (noget yngre) colombianske kone Gloria og Glorias søn Manny. I løbet af serien får Jay og Gloria desuden en lille søn, Joe.

Jay har to voksne børn. Hans datter Claire er ældst. Hun er gift med Phil, og sammen har de tre børn: Haley, Alex og Luke. Hans søn Mitchell er homoseksuel og gift med Cam. Sammen har de adopteret deres datter Lily.

Fra venstre: Luke, Claire, Alex, Phil, Haley, Gloria, Joe, Jay, Manny, Mitchell, Lily og Cam

Det er altså de personer, vi møder i serien. Hvis man vil have et godt og hurtigt overblik over, hvem der er hvem, kan man nøjes med at se seriens pilotafsnit (som i øvrigt er det bedste pilotafsnit af en serie, jeg nogensinde har set). Der bliver alle præsenteret, og stilen for hele serien bliver lagt allerede der. Jeg var fanget fra første afsnit!

Hvad?
Som det ofte er tilfældet med komedieserier, sker der ikke nogen form for drastisk udvikling hos personerne. Hvert afsnit er ca. 23 minutter langt og drejer sig om forskellige dilemmaer og skænderier mellem de forskellige medlemmer af familien. I langt de fleste tilfælde ender afsnittene med, at alle er glade og en af hovedpersonerne som voice over reflekterer over, hvor dejligt det er at have en familie (det kan godt blive liiiidt for amerikansk somme tider).

Der sker forskellige store ting i personernes deres liv, som fx at Haley tager på college, at Gloria bliver gravid, at Claire begynder at arbejde i stedet for at gå hjemme og sådanne ting. Men det er ikke disse ting, der bærer serien; det er den helt specielle humor, serien har. Det er svært at forklare præcist hvad det er, Modern Family kan, men jeg vil alligevel forsøge. Der er tonsvis af ordspil (særligt fra Phil), som desværre ofte går tabt i underteksterne (om det er, fordi teksteren ikke fanger dem, eller fordi der tales så hurtigt, at der ikke er tid, vil jeg lade stå hen i det uvisse); personerne kigger ofte ind i kameraet, hvis der sker noget pinligt eller lignende, så det virker, som om de kigger direkte på seeren; personerne skiftes til at sidde i en sofa i deres hjem og fortælle om nogle af de ting, der sker i afsnittet, hvilket også inddrager seeren. I sig selv lyder disse ting ikke hylende morsomme, men når det hele kører på samme tid, er det vanvittigt morsomt! Om ikke andet er det værd at tjekke serien ud udelukkende pga. Cams overdrevede homoseksuelle gestikulering og tale, Glorias colombianske accent, Phils platte farhumor (se bare Phils-osophy) og Lilys tørre, skarpe humor, som hun i virkeligheden er alt for ung til at have.

Hva’ så?
Som I nok kan høre, er jeg vild med Modern Family og den måde, den fornyer komediegenre på. Så jeg giver Modern Family:

Har I set Modern Family? Hvis ja, hvad synes I om den? Hvis nej, hvorfor ikke?