Facebook Init

søndag den 28. februar 2016

Downton Abbey - anmeldelse

Denne serie har en særlig plads i mit hjerte. Den foregår over seks sæsoner fra 1912-1925 i et England skabt af herskab og tjenestefolk. Downton Abbey tager seeren med ind i en verden, hvor keeping up appearences er alfa omega – men det er ikke altid så let, som man skulle tro.

Hvem?
Serien handler om familien Crawley, som er herskabet på Downton Abbey, samt om deres tjenestefolk, der holder til downstairs. Crawley-familien består af hertug Robert Crawley, hans kone Cora og deres tre døtre Mary, Edith og Sybil. Deres farmor, Violet, spiller også en stor rolle, ligesom Violets kusine, Isobel, også er med gennem stort set hele serien. Der er mange bipersoner med, som spiller en større eller mindre rolle og kommer ind og ud af serien af forskellige årsager, som jeg ikke vil nævne her, da det vil spoile alt for meget.

Downstairs finder vi butleren mr. Carson, housekeeper mrs. Hughes, kokken mrs. Patmore, køkkenassistenten Daisy og en masse andre personer så som Barrow, Anna, mr. Bates, mr. Molesley og Baxter.

Persongalleriet er enormt, men det er netop det, der gør, at serien forbliver spændende og levende gennem alle seks sæsoner, så fortvivl ej, hvis det lyder forvirrende og overvældende med så mange personer at holde styr på.

Hvad?
Det er svært at finde ud af, hvor man skal begynde, når det kommer til handlingen i Downton Abbey, for der sker så vanvittigt meget på de seks sæsoner. Dog er det faste personer, handlingen drejer sig om, nemlig herskabet og tjenestefolkene på Downton Abbey. Der er kærlighedsaffærer på tværs af disse to grupper; der er fjendskaber mellem tjenestefolk og mellem de tre søstre i herskabet; der er 1. verdenskrig, hvor Downton Abbey forvandles til et rekreationshospital; der er nøglepersoner, der dør; der er et par, der har svært ved at få børn; der er en butler, der bliver uskyldigt dømt for et mord; der er en homoseksuel mand, der har svært ved at finde sin plads i en verden, hvor man lader, som om homoseksualitet ikke findes; og der er drømme om at uddanne sig og drive det længere end blot at tjene andre. Jeg kunne blive ved. Hver sæson indeholder små historier om de mange forskellige personer, som man kommer til at holde af hver og en.

Hva’ så?
Jeg var fanget af Downton Abbey fra første afsnit og elsker alle personerne, deres livsbegivenheder og historiens vingesus. Man kan også nyde brillant skuespil fra samtlige skuespillere – hvem kan ikke stå for en britisk accent fra 1920’erne? Desuden er jeg meget imponeret over Kirsten Elvig Hansens geniale undertekster. Hun rammer tonen spot on og gør bare Downton Abbey endnu mere seværdig.

En ting trækker ned, og det er, at en af de senere sæsoner (jeg mener, det er sæson 4 eller 5) er noget kedelig og langsom med – efter min mening – halvligegyldige og søgte historier. Af den grund vil jeg give Downton Abbey fire ud af fem s'er (men med pil op, for Downton Abbey ER virkelig fantastisk!).

P.S. Jeg har et indlæg med fun facts om Downton Abbey i støbeskeen, så stay tuned :-)

Det med småt
Produktionsår: 2010-2015